Almas hus har fått sitt virtuelle rom

01.03.2017

På nettsiden www.hvakanhjelpe.no kan personer med demens og kognitiv svikt og deres pårørende finne hjelpemidler de kan bruke i hjemmet. Visningsleiligheten på Aker sykehus har blitt utvidet med et nytt virtuelt rom.

Vi sitter i leiligheten, som ikke er helt som andre leiligheter: Hjelpemidler av ulike slag er plassert i alle rommene. Her er alt fra komfyrvakt til automatiske medisindispensere med tidsalarmer for når man skal ta medisinene sine.

- Det finnes mange hjelpemidler som gjør det enklere å klare seg selv i hverdagen når hukommelsen svikter. Nettsiden er en forlengelse av Almas hus, og den skal vise hjelpemidler som er tilgjengelig for folk flest. Tanken er at den også kan gjelde for hele landet, sier prosjektleder Jeppe Skjønberg engasjert.

IMG_2606.JPG

Prosjektlederen (t.h i bildet) viser den nye nettsiden, og forteller villig vekk om den nye satsningen, som er en pilotside under utvikling.

Lansert av ministeren
Nettsiden ble lansert av likestillingsminister Solveig Horne 29. januar i et arrangement i Almas hus. Med på lanseringen var også Ellen Andersen. Hun er seksjonssjef for Senter for fagutvikling og forskning (t.v. i bildet), som Almas hus sorterer under. Det er en uttalt politikk at eldre skal kunne bo hjemme lenger, og til det trengs det hjelpemidler til hverdagsbruk. Prosjektet er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan for universell utforming. Regjeringen har bevilget 500 000 kroner til utvikling av nettsiden.                                                                                                    

- Nettsiden er laget en så demensvennlig som mulig på dette stadiet. Målet er å ha all informasjon om hjelpemidler og råd og tips om hverdagsteknologi som vises i Almas hus samlet på et sted, sier fagkonsulent Sigrid Aketun (midt i bildet).

Her finner man et utvalg hjelpemidler som er fra hentet fra demonstrasjonsleiligheten. _V4P2044.jpg

- Eldre og pårørende kan selv lete etter hjelpemidler de måtte trenge, alt fra det helt enkle til det mer avanserte.

- De kan også få råd, tips og erfaringer som kan hjelpe til med å finne løsninger som er tilpasset person og situasjon, fortsetter Aketun.

Får kjøpt i vanlig handel
Produktene som presenteres på nettsiden kan man få kjøpt i vanlig handel, og er tilgjengelige for alle.

- Vi er jevnlig i kontakt med leverandører, og alle kan ta kontakt med oss. Vi har en faggruppe som har en årlig gjennomgang, og vi har fagdager med leverandører.

Nettsiden tar ikke for seg alle hjelpemidler som er på markedet, og den skal fungere som et supplement til NAV hjelpemiddelsentralen.

- Dette er produkter du kan kjøpe selv, men som du ikke får refundert fra NAV. Du må ta kontakt med din kommune, for å få vite dine rettigheter i forhold til hjelpemidler fra NAV, sier Aketun.

Følg med på blogg
På nettsiden finnes også en blogg, skrevet i samarbeid med en pårørende. Jonas på 45 år fra Bydel Bjerke, og har to barn og en samboer, samt en svigermor med Alzheimers sykdom. På bloggen kan du lese om Jonas sine egne erfaringer med nettsiden og hjelpemidler.

- Allerede nå opplever vi stor pågang på www.hvakanhjelpe.no, og vi oppfordrer alle til å gå inn på den nye nettsiden vår, avslutter Aketun.

Nettsiden er et utviklingsprosjekt i regi av Senter for fagutvikling og forskning, Almas hus og Sykehjemsetaten Oslo kommune.